www.stichting-shc.nl

Stichting Help Colombia

Over ons

Welkom op de website van Stichting Help Colombia. De geschiedenis van deze stichting gaat terug tot het jaar 2005. In dat jaar werden wij, Jeroen en Arenda van Loon, ouders van onze prachtige zoon Alejandro, die geboren is in Colombia.

Jeroen en Arenda van Loon
Ruben Moreno

Extreme armoede Colombia

Tijdens onze reis hebben wij gezien wat een schitterend land Colombia is. De natuur, maar vooral de mensen hebben ons hart gestolen. Een bittere waarheid is echter dat dit land veel armoede kent. Hoewel de Colombiaans autoriteiten melden dat de armoede in het land minder wordt, zijn er nog steeds 23 miljoen Colombianen arm, en leven 6 miljoen Colombianen onder de extreme armoedegrens.

Door het besef dat met een klein bedrag zoveel mensen geholpen kunnen worden, zijn wij ertoe aangezet om meer te doen voor de mensen in Colombia. Arenda heeft in 2008 de Nijmeegse Vierdaagse gelopen, en daarmee een schitterend bedrag opgehaald. Om ervoor te zorgen dat iedere cent op de juiste plaats kwam, is het bedrag niet overgemaakt naar een persoon ter plaatse, maar zijn Jeroen en Arenda (met gesponsorde tickets) in 2009 afgereisd naar Colombia.

Project: lagere school

Ons project omvatte in 2009 het helpen van een school. Met het ingezamelde bedrag hebben wij veel mooie dingen kunnen doen, zoals het realiseren van een veilige keuken en eetruimte in de school. Niet alleen kinderen kunnen hier veilig een maaltijd nuttigen, ook wordt deze ruimte gebruikt voor een maaltijd voor daklozen. De keuken werd omgetoverd van een zeer onveilige plek met veel gebreken, maar een veilige haven met goed meubulair en goede voorzieningen.

Project: bejaardentehuis

We wilden niet alleen de kinderen helpen. Ook de ouderen hebben het in Colombia zeer zwaar. Om hen een betere oude dag te geven hebben wij met onze donaties deze mensen kunnen helpen aan onder andere matrassen, goede pannen en andere ontbrekende spullen.

Gemeenschap helpen

Uiteraard hadden we spullen kunnen laten importeren. Wij vinden het echter zeer belangrijk dat ook de lokale gemeenschap profiteert van onze inzet. Door bepaalde artikelen te laten maken door de lokale bedrijven, hebben ook de ondernemers in deze regio kunnen profiteren van extra omzet.

Contactpersoon ter plaatse

Inmiddels zijn wij diverse keren (op eigen kosten) afgereisd naar Colombia om te helpen met donaties. Tijdens deze verblijven hebben wij onze inmiddels goede vriend Ruben Moreno leren kennen. Ruben woont in Santa Rosa de Cabal, en kan vanuit deze plaats onze projecten goed begeleiden. Gezien zijn band met de lokale bevolking en zijn kennis weet hij exact waar de hulp nodig is.

Strenge controles

Onze projecten worden zowel door ons als door Ruben streng gecontroleerd en gemonitord. Aankopen, contracten, alles wordt gecontroleerd en in samenspraak met elkaar besloten.

Steun ons!

Zonder uw hulp kunnen wij geen projecten realiseren. Wij hebben daar uw steun voor nodig. Een kleine bijdrage kan voor een kind in Colombia een wereld van verschil betekenen. Een pen, een rugzakje, of zeep om zich mee te kunnen wassen. Door te werken aan goede scholing en hygiëne helpen we om het land van onderaf weer op te bouwen, één klein stapje per keer.

Klik op “steun ons” om een donatie te geven. Wellicht zullen er in de toekomst ook (vrijwillige) vacatures ontstaan.